Gastric bypass

Det här är en blogg om mig och min viktresa. Den 18 Oktober-2011 gör jag en Gastric bypass.
Bloggen kommer handla om allting inför och efter operationen.

Jag kan börja med att berätta lite hur jag fick min Gastric bypass.
I januari 2011 fick jag nog med min övervikt och bokade en tid med en läkare på ungdomsmottagningen, väl där talade jag om för henne hur jag mådde och att jag kämpat länge med min övervikt och att jag funderat länge på en Gastric bypass operation. Jag fick mäta och väga mig och ge några fler skäl till varför jag ville opereras, och sen räknade hon ut mitt BMI. Doktorn tyckte det var värt att skicka en remiss, och eftersom jag känner flera stycken som gjort en sån här operation, bad jag henne skicka en remiss till Ersta sjukhus, då jag hört att det varit bra där.
Några veckor senare fick jag ett brev hem om att dom mottagit min remiss´och att väntetiden var ca 6 månader, jaha tänkte jag men när får jag reda på om jag får operationen eller inte? I Juli ( om jag minns rätt ) fick jag brev hem om att  dom bokat in mig på ett informationsmöte den 17 Augusti, ett gruppinfomöte med en dietist den 18 Augusti och ett läkarbesök den 26 Augusti. Fan vad nervös jag blev, massa tankar snurrade omkring i huvudet, mest ville jag veta om jag skulle få operationen eller inte. Den 17 e Augusti klev jag in på Ersta sjukhus och gick på första mötet vilket jag tyckte var helt ok, men det mesta visste jag ju redan från dom jag känner som redan blivit opererade, men jag kan ju säga att mötena e bra för dom som inte vet så mycket om en spn operation eller som har massa frågor dom vill ha svar på.
Andra mötet kände jag ungefär likadant för, men fortfarande fanns ju tankarna där om jag skulle få den eller inte, men det var ju bara att vänta tills läkarbesöket.
Den 26 e Augusti klev jag in där igen och var jävligt nervös, jag ville ju liksom att doktorn skulle säga ja direkt när jag klev innanför dörren, men så va inte läget.
Han ställde lite frågor och kollade på min hälsodeklaration, mätte bukomfånget och klämde lite på magen.
Han var väldigt osäker ett tag eftersom jag fortfarande är ung och just för att operationen kräver ganska mycket. Men tillslut verkade han blivit lite säkrare, jag fick iaf träffa sjuksköterskan och jag frågade hur lång tid det tar innan man får operationen, och hon sa att man får en tid inom 3 månader ( vilket kändes som en evighet. )  Sen fick jag iaf gå och ta lite blodprover och sen var det bara att vänta på att brevet skulle komma.
I September kom brevet om att en tid hos narkosläkaren är bokad den 17 e Oktober och tid för operation är bokad den 18 e Oktober. Ni kan ju gissa om jag blev glad!
Två veckor innan operationen måste man gå på modifast, 4 pulverpåsar per dag, för att minska i vikt först och främst för att levern ska krympa.
Dag 1 på den dieten var igår den 3 e Oktober och jag kan ju säga er att jag har druckit tusen gånger godare saker än Modifast, men det är fan värt det.
Dock är humöret inte på topp och jag känner mig hungrig typ hela tiden, och måste springa och kissa minst 3 gånger i halvtimmen. Det är ju en jätteomställning att inte få äta någonting alls, men det sägs att det blir bättre efter några dagar.
Jag hoppas verkligen det blir bättre för det här är fan inte kul, men jag tänker följa det här till punkt och pricka för att få ett så bra resultat som möjligt.
Det får räcka såhär för idag, förhoppningsvis uppdaterar jag mer imorn beroende på humöret.

Tjingeling sålänge / Natalie :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0